
Achtergrond Slack: van chat-app tot centraal besturingssysteem voor AI-agenten
Terwijl AI-agenten in silo’s dreigen te leiden tot ‘meer chaos’, claimt Slack de oplossing te hebben. Dat is althans wat Salesforce beweert. Salesforce kocht Slack eind 2021 voor bijna 28 miljard dollar – toen nog voornamelijk een collaboration chat-app die in coronatijden een gigantische boost kreeg. In 2022 gaf het softwarebedrijf aan dat het Slack wou omvormen tot zowat ‘de Teams van Salesforce’ zoals we toen kopten.
In datzelfde jaar kwam ChatGPT en ondertussen is de koers voor Slack bijgestuurd. Op de Dreamforce-conferentie maakt Salesforce duidelijk dat het in Slack een centraal besturingssysteem ziet om AI-agenten in bedrijven aan te sturen: een ‘Agentic OS’. De ambitie is om de volledige Salesforce-ervaring uiteindelijk te integreren in Slack. ‘Er komt een tijd waar gebruikers niet meer hoeven in te loggen in Salesforce Lightning als ze dat niet willen’, zegt Denise Dresser, CEO van Slack, verwijzend naar de traditionele Salesforce-interface.
[....]