Bij AI draait alles om data, toch?
Blog
12-12-2025
Merijn te Booij
Merijn te Booij (Genesys): "Als AI echt alleen maar om data draaide, zou elk bedrijf met een twaalf jaar oude CRM-applicatie op dit moment een AI-supermacht zijn. Dat zijn ze niet. Bij lange na niet."
Het was niet waar in 2006, en het is ook niet waar in 2025. Jarenlang heeft de techwereld één zin herhaald met de hardnekkigheid van een slechte ringtone: ‘Data is de nieuwe olie.’ Het klonk diepgaand. Het liet executives knikken. Het verkocht veel CRM-achtige systemen.
Ons werd beloofd dat als we maar alles zouden verzamelen – elke klik, elk berichtje, elk klantsignaal – dit toegang zou geven tot instant klantmagie.
Maar in de praktijk gebeurde er wat anders. We kregen CRM’s gevuld met half ingevulde formulieren, dubbele klantgegevens uit vijftien andere applicaties, velden waarvan niemand zich kan herinneren dat ze zijn aangemaakt en aantekeningen die lijken op persoonlijke dagboeknotities van een verwarde stagiair.
[....]